Perkembangan Tamadun Islam
Arab Jahiliah
Penduduk Arab
sebelum Islam menganut pelbagai agama
Kristian
Yahudi
Hanif
Berhala
Api
Matahari .
Jahiliah dari
segi etimologinya bererti bodoh.
Jahiliah secara
terminologinya ialah kejahilan dalam bidang akhlak dan keagamaan.
Jahiliah tidak
merujuk kepada kejahilan dalam bidang-bidang seperti pemiagaan, binaan,
kesusasteraan pertanian dan sastera.
Tamadun Islam
bermula tahun 610M iaitu wahyu yang pertama diterima oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Tamadun Islam boleh dibahagikan kepada
beberapa peringkat:
Zaman Rasulullah
s.a.w. (610M-632M)
Khulafa
al-Rashidin (632M - 660M)
Zaman Bani
Umaiyah (660M - 750M)
Zaman Bani
Abbasiyah (750M - 1261M)
Zaman Bani
Mughuliyah (Monggols)
Zaman Bani
Uthmaniah (1261M - 1924M)
Zaman Rasulullah S.A.W
Zaman Rasulullah
S.A.W. dan al-Khulafa' al-Rashidin (r.a.) merupakan zaman model tamadun Islam
Di Madinah,
usaha-usaha dakwah Rasulullah secara kasarnya tertumpu kepada
Membina dan
menyusun masyarakat serta negara Islam.
Memelihara dan
mempertahankan masyarakat dan negara Islam. .
Beberapa
perjanjian telah diadakan
Perjanjian
Aqabah I (antara isinya orang Madinah berikrar tidak akan mensyirikkan Allah
s.w.t, mencuri, berzina, membunuh anak dan menolak perbuatan baik).
Perjanjian
Aqabah II (mempersaudarakan orang Muhajirin dan Ansar)
Pembentukan
Piagam Madinah (Sahifat al-Madinah) yang mengandungi 47 fasal yang menekankan
konsep taqwa dan kesatuan
Zaman al-Khulafa' al-Rashidin
Khalifah Abu
Bakr al-Siddiq - 632 Masehi
Khalifah 'Umar
ibn al-Khattab - 634 Masehi
Khalifah 'Uthman
ibn al-'Affan - 444 Masehi
Khalifah 'Ali
ibn Abi Talib - 655 Masehi .
Meletakkan
al-Qur'an dan al-Sunnah sebagai rujukan dan asas dalam menjalankan
pemerintahan.
Abu Bakr
al-Siddiq telah berjaya mewujudkan keamanan dengan menumpaskan golongan murtad
dan yang enggan membayar zakat
'Umar ibn
al-Khattab (r.a.) menguasai Romawi di timur Farsi di Iraq .
'Uthman ibn
'Allan (r.a.) meluaskan Islam ke Afrika dan Turkistan di Timur.
'Uthman ibn
'Affan membukukan al-Qur'an menjadi sebuah mashaf yang lengkap.
'Ali ibn Abi
Talib (k.w.) bermulanya perkembangan ilmu sains dan matematik
Zaman Bani Umaiyyah
Khalifah
Bani Umayyah meletakkan al-Qur'an, al-Sunnah dan al- Ijma' sebagai sumber
perundangan negara
Bentuk
organisasai negara seperti politik, pentadbiran dan kewangan dikekalkan seperti
pada zaman Nabi dan Sahabat
Pusat
pemerintahan kerajaan Bani Umayyah adalah di Damsyik (Syam) .
Zaman Bani Umaiyyah
Kegiatan ilmu
pengetahuan sangat digalakkan
Ilmu-ilmu
al-Qur'an dan al-Hadis dikembangkan
Ilmu-ilmu sains
seperti perubatan dikembangkan
Kerajaan Bani
Umayyah di Sepanyol yang dipimpin oleh 'Abdul al-Rahman al- Dakhil mendirikan
kerajaan Islam di Andalusia berpusat di Cordova.
Zaman Bani Abbasiyah
Kerajaan Bani
Abbassiyah berpusat di Baghdad.
Kegemilangan
dalam kebudayaan, keilmuan, kegiatan ekonomi dan politik
Perkahwinan
campur telah melahirkan cantuman kebudayaan Farsi, India, Arab, dan Greek .
Dari sudut keilmuan
didirikan Bayt al-Hikmah dan gerakan terjemahan
Masjid dijadikan
sebagai pusat segala kegiatan ilmu.
Dalam bidang
ekonomi peranan Bayt al-Mal, pertanian dan perdagangan berkembang pesat.
Dari segi
politik kelahiran berbagai fahaman politik
Zaman Moghul
Perkembangan dan
kemajuan tetap berlaku
Prestasi semakin
menurun akibat daripada penjajahan
Kerajaan Islam
Moghul telah diserang dan dimusnahkan
Banyak khazanah
Islam musnah dan dipindahkan ke dunia Barat.
Kerajaan Moghul
berpusat di India
Kerajaan Uthmaniah
Kerajaan
Uthmaniah bertapak kuat di Istanbul.
Tamadun Islam
yang Membawa kepada Renaissans di Eropah
Perkataan
renaissans bermaksud kelahiran
Pengaruh
pemikiran Islam ke atas Barat bermula dari abad ke-11 sehingga abad ke-13 dan
ke-14 Masehi.
Faktor-faktor yang Mempengaruhi Barat
Khalifah Bani
Abbasiyah, al-Ma'mun, menubuhkan Bayt al-Hikmah 830M sebagai perpustakaan,
pusat percetakan dan penerjemahan.
Tahun 600 hingga
1000 Masehi merupakan zaman kegelapan Barat.
Kegelapan Barat
disebabkan masalah kemunduran
1.
Ekonomi
2.
Keilmuan
3.
Kerohanian
4.
Politik yang tidak stabil
5.
Pemisahan antara ilmu dengan agama
.
Pendedahan Islam
kepada dunia Barat adalah melalui:
1.
Layanan pemerintah terhadap rakyat
secara adil
2.
Keadaan masyarakat Islam
3.
Agama dan ilmu yang tidak
terpisah.
4.
Kewujudan institusi pengajian
tinggi di Sicily
5.
Percanggahan keilmuan dan dogma
yang tidak boleh diterima akal
6.
Pemindahan Pemikiran Islam ke
Eropah
7.
Penghijrahan sarjana Barat ke
negara Islam
8.
Aktiviti terjemahan pemikiran
Islam ke Barat
9.
Penubuhan universiti-universiti di
Barat
10. Universiti pertama di Barat didirikan di Salerno dan Naples oleh
King Roger. .
11. Pemindahan Pemikiran Islam ke Eropah
12. Peristiwa Perang Salib bermula pada 1097M member kesan yang
besar kepada pemindahan pemikiran Islam ke Barat
13. Perang Salib selama 130 tahun menyebabkan segala ilmu
pengetahuan, corak pentadbiran dan pengendalian perkhidmatan awam berpindah ke
Barat.
14. Penaklukan kembali Andalus dan Sicily oleh kerajaan Kristian juga
antara faktor perpindahan ilmu Islam ke Barat
Pengaliran Tamadun Islam Ke Eropah
Kemajuan orang
Islam Sepanyol menarik minat orang Barat untuk mempelajari ilmu pengetahuan
bangsa Arab.
Mereka telah
mendirikan sebuah sekolah di Paris bagi mempelajari bahasa-bahasa Timur pada
abad ke12M
Orang Eropah
mengambil ilmu perbuatan daripada Ibn Zuhr dan Ibn Baithar.
Mereka berjaya
mengubat penyakit cacar dan sampar.
Raja-raja dan
kaum bangsawan Eropah seringkali memanggil doktor-doktor Arab untuk mengubati
mereka.
Sekolah
perubatan didirikan oleh orang Perancis gurunya terdiri daripada bangsa Arab
Sepanyol.
Daripada bangsa
Arab orang Eropah mengetahui cara membuat gula dan sutera
Orang Arab mahir
dalam ilmu peperangan dan membuat kapal perang.
Angkatan laut
Islam di Lautan Mediterranean menjadi contoh kepada angkatan laut negara-negara
Kristian.
Eropah
mempelajari daripada bangsa Arab ilmu pertukangan, kesenian, nyanyian hingga
sekarang dalam muzik Sepanyol masih ada kesan- kesan pengaruh Arab.
Andalusia
Sebagai Anugerah Tamadun Islam Kepada Eropah
Penaklukan Andalus
Antara faktor
yang membawa kepada penaklukan negeri Sepanyol itu ialah kerana Roderick telah
merampas takhta kerajaan
Count Julian
ingin membalas dendam lalu mempelawa orang Islam menakluki Sepanyol dan
berjanji untuk memberi kerjasama
Tariq bin Ziyad
seorang panglima yang ditugaskan untuk menawan negeri itu.
Andalusia
Sebagai Anugerah Tamadun Islam Kepada Eropah
Penaklukan Andalus .
Pada tahun 711M
Tariq bersama dengan pasukan tenteranya sebanyak 7,000 orang telah mendarat di
bahagian selatan semenanjung itu yang kemudiannya disebut 'Jabal Tariq',
(Gibraltar)
Roderick
mengerahkan tenteranya hampir sebanyak 100,000 orang.
Tariq meminta
bantuan sebanyak 5,000 orang
Andalusia
Sebagai Anugerah Tamadun Islam Kepada Eropah
Walaupun tentera
Roderick banyak bilangannya, namun beliau mempunyai banyak musuh dari dalam;
orang Yahudi telah memberi kerjasama kepada tentera Islam.
Dalam
pertempuran itu, Roderick telah terbunuh.
Tariq sebagai
seorang panglima yang cekap telah berjaya menawan Malaga, Granada, Cord ova dan
Toledo.
Pencapaian Kerajaan Islam Di Sepanyol
Pusat Pengajian
.
Orang Islam
Sepanyol mempunyai peluang mendapat pelajaran melalui sistem pendidikan rendah
dan tinggi.
Al-Maqqari
seorang ahli sejarah Islam Sepanyol telah membuat catatan mengenai peluang
mendapat pelajaran bagi kaum wanita.
Universiti-universiti
telah didirikan di Cordova, Seville, Malaga dan Granada.
Universiti
Cordova, misalnya mempunyai jabatan sains di samping jabatan bahasa, agama dan
falsafah.
Pencapaian
Kerajaan Islam Di Sepanyol
Pusat Pengajian
Universiti
Granada mempunyai jabatan undang-undang, perubatan, kimia, falsafah dan
astronomi.
Kristian dari
Castile dan Aragon yang memusuhi orang Islam Sepanyol datang menuntut ilmu di
Universiti Granada.
Perusahaan
membuat kertas juga mencapai kemajuan.
Dari Sepanyol
cara membuat kertas telah dibawa ke Itali, Perancis dan seterusnya ke seluruh
Benua Eropah.
Kertas merupakan
satu peninggalan orang Islam yang diwarisi oleh Benua Eropah.
Pencapaian
Kerajaan Islam Di Sepanyol
Sains .
Dalam bidang
botani al-Ghafi dari Cordova dan Ibn al-Awwam dari Seville.
Ibn al-Awwam
menghasilkan sebuah buku yang penting dalam ilmu pertanian bertajuk al-Filahah.
Abu Marwan
seorang tokoh perubatan di Sepanyol yang menulis buku al-Teisir yang
membicarakan sejarah penyakit.
Ibn Abbas
al-Zahrawi seorang doktor istana Hakam telah menulis buku yang berjudul
al-Tasrif yang membicarakan asas pembedahan.
Ibn Rusyd
seorang ahli falsafah dan perubatan menghasilkan bukunya yang terkenal, iaitu
al-Kulliyat (Prinsip-prinsip Perubatan).
Al-Majriti telah
membuat pembetulan terhadap jadual astronomi ciptaan al-Khawarizmi.
Al-Bitruji tokoh
astronomi Sepanyol yang mengarang buku al-Hayah yang membicara tentang
bintang-bintang.
Kesenian
Ziryab menjadi
tokoh muzik di istana Khalifah Abdul Rahman II.
Abu Qasim Abbas
terkenal sebagai seorang tokoh muzik yang memperkenal seni muzik timur di
Sepanyol.
Pemerintah
Sepanyol telah membina berbagai-bagai bangunan dengan menyertai seni ukir
Islam.
Kesan sejarah
yang berbentuk rumah ibadat telah dimusnahkan di Sepanyol selepas orang Islam
tewas, kecuali masjid Cordova.
Pencapaian
Kerajaan Islam Di Sepanyol
Industri
Dalam bidang
perusahaan, mereka menjalankan perusahaan membuat pinggan mangkuk, tembikar,
kemudian dieksport ke luar negeri.
Orang Islam
Sepanyol juga maju dengan perusahaan membuat kain dan mendapat pasaran di
Eropah Barat.
Almeria sahaja
ada mempunyai 4,800 mesin tenun kain.
Pencapaian
Kerajaan Islam Di Sepanyol
Industri
Pengeluaran
kain-kain sutera yang bermutu juga diusahakan bagi pakaian di-raja, atau untuk
hiasan perayaan dan gereja.
Mereka juga
menjalankan perusahaan logam, sampai hari ini istilah-istilah barang
perusahaan-perusahaan itu masih menggunakan bahasa Arab.
Gading gajah
diimport dari Afrika, dan barang ukiran yang diperbuat dari- padanya dieksport
ke luar negeri.
Ilmu Falsafah
Ibnu Rusyd
(Averroes) telah menguasai alam pemikiran sejak akhir abad ke-12 hingga akhir
abad ke-16
Christopher
Columbus ingin mengembara di Lautan Atlantik telah dihalang oleh Gereja tetapi
katanya "Yang memberi ilham kepadaku untuk melakukan tujuan yang mulia ini
adalah buku-buku dari Ibnu Rusyd.
Frederick II
iaitu Maharaja Rom telah mendirikan Universiti Naples bertujuan menyiarkan ilmu
falsafah dan pengetahuan Islam di Eropah.
General Order of
Preaches iaitu sebuah badan tertinggi Kristian berusaha menterjemah kepada
karya-karya Islam seperti Tahafutul-Falasifa oleh Al-Ghazali (Algazel) dan juga
Tahafutut-Tahafut oleh Ibnu Rusyd.
St. Thomas
Aquinas telah memerintahkan supaya disalin kitab-kitab Abul-Hassan Al-Shaari
untuk digunakan oleh pihak Gereja untuk melawan arus atheisme di Eropah. Buku
tersebut dikenali dengan nama Loquentes (Mutakallimun). .
Pengaruh Tamadun
Islam Dalam Ilmu Pengetahuan
Ilmu Sains dan
Perubatan
Al-Kindi dalam
bidang optika yang diselaraskan dengan teori-teori geometri dan fiziologi telah
diterjemahkan ke bahasa Latin dengan judul De Aspectibus
Al-Zarqali
(Arzachel), bukunya tentang astronomi telah disalin oleh seorang dari
Montpellier di Perancis ke bahasa Latin.
Al-Bitruji
(Alpetragius) telah berjaya menyusun sebuah buku besar tentang perjalanan
bintang- bintang disalin dalam bahasa Hebrew pada abad ke-16, dan disalin pula
ke bahasa Latin.
Al-Fazari,
pencipta pertama astrolabe, bukunya telah disalin ke bahasa Latin telah
dipergunakan oleh universiti Eropah untuk mengajar astronomi.
Pengaruh Tamadun
Islam Dalam Ilmu Pengetahuan
Buku-buku
astronomi Al-Khawarizmi pula telah disalin ke bahasa Latin, dan pada 1914.
Karya Nasiruddin
Tusi tentang ilmu matematik telah disalin ke bahasa France.
Karya
al-Khawarizmi tentang soal hitungan dan asal-usul angka telah disalin ke bahasa
Latin
Bidang kimia
karangan Jabir (Geber) telah disalin ke bahasa Inggeris dan Latin dengan nama
Book of Composition of Alchemy pada 1144.
Pengaruh Tamadun
Islam Dalam Ilmu Pengetahuan
Dalam perubatan
pula, zaman gemilangnya. bermula dengan Al-Razi (Rhazes) diterjemahkan kitab
Al-Hawi (120 jilid) ke bahasa Latin yang merupakan bahasa rasmi ilmu
pengetahuan di Eropah.
Kitab Al-Razi
yang lain seperti al-Kitab al-Mansuri (10 jilid) diterjemahkan ke bahasa Latin
abad 15 dan kemudiannya diterjemahkan ke bahasa Perancis dan Jerman.
Ali Abbas (Haly
Abbas) telah menulis bukunya Al-Kitab Al-Maliki berupa sebuah ensaiklopedia
tentang teori dan praktik perubatan telah diterjemahkan ke bahasa Latin dan
bahasa Inggeris berjudul The Whole Medical Art.
Abul-Qassim
Zahrawi (Abulcassis) menulis kitabnya at-Tasrif telah diterjemahkan ke bahasa
Latin yang telah meletakkan asas kedoktoran gigi di Eropah.
Buku Ibn Zuhr
(Avenzoar) iaitu At-Taisir telah diterjemahkan ke bahasa Latin pada 1280 dengan
judul Theisir dan dalam bahasa Inggerisnya berjudul Facilitation of Treatment.
Penyakit mata
(optika) Ibnu-Haytham (Alhazen) dan Al-Kindi juga banyak mengkaji ilmu optika
telah disalin ke bahasa Latin dengan nama Optics, dan salah seorang pengikutnya
ialah Roger Bacon.
Kitab Ibnu Rusyd
Kulliyat fit-Tib, ianya telah diterjemah ke bahasa Latin pada 1255 dengan judul
Colliget dan salinan dalam bahasa Inggeris berjudul General Rules of Medicine.
Kalender Ibnu
Jazlah (1100) tentang penyakit-penyakit dan cara mengubatinya diterjemahkan ke
bahasa Latin pada 1532.
Ibnu Sina
(Avicenna). Kitabnya Al-Qanun fit-Tib (Cannon of Medicine) yang dianggap sebuah
ensaiklopedia lengkap dalam perubatan dan pembedahan dijadikan teks perubatan
di Eropah mulai abad 12 – 17M.
Kesusasteraan .
Di antara
karya-karya sastera Islam yang sangat terkenal di Barat ialah seperti Hikayat
1001 Malam
Rubaiyat Umar
Khayyam
Shah Nameh oleh
Firdausi
Al-Masnawi oleh
Salahuddin Al-Rumi
Jalaluddin
Al-Rumi telah menulis Al-Masnawi diterjemahkan oleh Prof. Nisholson dan Prof A.
J. Arberry ke dalam bahasa Inggeris.
Falsafah Hayy
bin Yaqzhan ciptaan Ibnu Tufail begitu besar pengaruhnya terhadap kelahiran Robinson Crusoe oleh Daniel Defoe
Jonathan Swift
ketika menulis Gullivers Travel dan Battle of the Books yang didasarkan
daripada karya Al-Ghazali Tahafutul-Falasifa.
Prof. H.A.R.
Gibb mengatakan sastera Eropah bangun dengan bentuk dan jiwa baru hingga kini
Katanya
orang-orang Barat masih tidak jemu-jemu membaca The Arabian Nights, Ali Baba
and the 40 Thieves, Aladdin and the Magic Lamp, Sindbad the Sailor yang mana
semuanya itu hasil kreativiti penulis-penulis Islam.
************************
Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun
Islam
Universiti
Teknologi MARA Perlis
02600 Arau,
Perlis, MALAYSIA
Tel: 013-400-6206,
011-1070-4212, 04-988-2701
Email:
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
URL:
abdazizharjin.blogspot.com
No comments:
Post a Comment